joanna szulc & przekąski

Joanna Szulc, konsultacja prof. dr hab. Janusz Książyk z CZD

Tatar

Tatar

  • Kajzerka

    Biała bułka, mało wartościowa, za to zapychająca i odbierająca apetyt na coś bardziej wartościowego. I, niestety, wciąż serwowana dzieciom jako smaczna i "delikatna" przekąska, a czasem nawet osobny posiłek. O wiele lepiej byłoby zastąpić ją pieczywem pełnoziarnistym (choćby grahamką) i

  • Carpaccio

    Włoska zimna przekąska, wielka gratka dla dorosłych smakoszy. Dla dzieci zdecydowanie niewskazana! Przygotowuje się ją bowiem z surowego mięsa wołowego (najlepiej polędwicy), lekko zmrożonego, pokrojonego w cieniuteńkie plastry, a następnie polanego oliwą, skropionego cytryną i posypanego

  • Rodzynki

    suszone na słońcu winogrona (dobre rodzynki powstają ze specjalnych odmian bezpestkowych), w kuchni pełniące rolę bakalii i dodawane do rozmaitych wypieków i dań, ale świetne także jako osobna przekąska. Zawierają dużo cukru, sporo witamin z grupy B, składniki mineralne (głównie potas), błonnik

  • Paluszki

    Przekąska w formie cienkich pałeczek z ciasta, przybranych solą, makiem lub sezamem. Paluszki mają to do siebie, że jak się je zacznie jeść, trudno skończyć. A skończyć należałoby bardzo szybko, bo to przekąska bardzo sycąca, odbierająca apetyt, dość kaloryczna, a w wersji z solą - niezdrowa. Na

  • Flan

    wytrawnej (z warzyw, śmietanki, jajek) i podawać do gorących posiłków lub jako zimną przekąskę. Flan piecze się w piekarniku w kąpieli wodnej - najczęściej w małych foremkach umieszczonych na blasze wypełnionej wodą.

  • Dieta matki karmiącej, czyli co powinna jeść karmiąca mama?

    Dieta matki karmiącej, czyli co powinna jeść karmiąca mama?

    Joanna Szulc: Co powinna jeść karmiąca mama? Monika Staszewska: - Powinna jeść to samo, co każdy inny dorosły człowiek, który przejmuje się piramidą zdrowego żywienia. W pierwszych tygodniach po porodzie, kiedy kobieta bywa niespokojna, zmęczona i podenerwowana przyda się jej więcej zielonych

  • Sałatka

    Zimna przekąska z pokrojonych na kawałki składników. Może zawierać same warzywa (gotowane lub surowe) i owoce, ale często jej bazą są także pokarmy węglowodanowe (makarony, ryż), nasiona warzyw strączkowych, mięso (pieczone, gotowane, wędliny), ryby, owoce morza, pestki, orzechy... Sałatka to

  • Miód

    Pyszny, odżywczy i zdrowy - choć nie dla wszystkich. Wprowadzamy go do diety po troszeczku i ostrożnie (dopiero w drugim roku życia). Jeśli dziecko nie reaguje na niego uczuleniem, możemy nim smarować chleb, podawać z orzechami jako słodką przekąskę (potem mycie zębów obowiązkowe), słodzić nim

  • Do syta nie znaczy dużo. O jakich zasadach zdrowej diety dziecka zapominają rodzice?
  • Bób

    Warzywo strączkowe, smaczne, zdrowe, sycące, bogate w białko i błonnik. Gotuje się go na miękko, obiera ze skórek (choć nie są niejadalne) i traktuje jako przekąskę (trudno przestać go jeść), bazę do ciekawych sałatek, surowiec do smakowitego piure z dodatkiem oliwy, czosnku, przypraw (na zimno

  • Cebula

    złagodnieje, jeśli przed dodaniem do surówki czy innej zimnej przekąski pokroimy ją i odstawimy na jakiś czas (można lekko posolić i skropić oliwą). Smażona chłonie dużo tłuszczu i jest ciężkostrawna. Opieczona doda słodyczy i aromatu rosołowi. Duszona złagodzi smak potrawy. Uwaga! Działa wzdymająco. Syrop z

  • Telewizor pod nadzorem

    Telewizor pod nadzorem

    . Przedszkolak może obejrzeć raz na jakiś czas dłuższą fabułę, a w ciągu dnia 1-2 dobre bajki. Trudno ustalić, ile czasu dokładnie dziecko może bezpiecznie spędzić przed telewizorem. Pół godziny wydaje się sensownym przedziałem czasowym dla kilkuletnich dzieci. Bez przekąsek Żelazna zasada: gdy oglądamy, nie

  • Nowy numer miesięcznika "Dziecko" już w kioskach

    Nowy numer miesięcznika "Dziecko" już w kioskach

    wiedzę z obserwowania ich i naśladowania. A zabawki? Też są dobre, byle z umiarem. 536 powinno wystarczyć. Joanna Szulc, redaktor naczelna Zajrzyj do środka, zobacz spis treści lipcowego "Dziecka" Zamów prenumeratę miesięcznika "Dziecko"

  • Naturalny smak

    Naturalny smak

    płynem. Słodzone napoje, w tym również wody smakowe, w ogóle nie nadają się dla dzieci. Soki zaś, nawet te najzdrowsze przecierowe, lepiej pić z umiarem, traktując raczej jako przekąskę niż sposób zaspokojenia pragnienia. @ Czy dziecko może być uzależnione od cukru? Ekspert odpowiada

  • Wakacje z małym ssakiem

    Wakacje z małym ssakiem

    latem wzrasta, a ty dodatkowo tracisz wodę, oddając ją dziecku w pokarmie. Warto też mieć zawsze pod ręką zdrową przekąskę: wafle zbożowe, migdały, owoce. W okresie karmienia często zdarza się wilczy głód i lepiej go nasycić czymś wartościowym. Ze słońca korzystaj z umiarem. Do

  • Chrupki

    Przekąska lubiana przez dzieci i dorosłych. Nie wszystkie jednak są zdrowe. Dla niemowląt i dzieci nadają się chrupki kukurydziane (zawierają wyłącznie mąkę kukurydzianą i wodę) - bezglutenowe, łatwe do pogryzienia nawet bezzębnymi dziąsłami (przyjemnie masują je podczas ząbkowania). Nie są zbyt

  • Bakalie

    ), rzadziej do mięs i wytrawnych sałatek. Tymczasem są one tak zdrowe i smaczne, że powinno się je pojadać codziennie jako zdrową przekąskę. Zawierają bogactwo minerałów i witamin oraz dużo błonnika. Pomagają regulować pracę przewodu pokarmowego (przeciwdziałają zaparciom), świetnie wpływają na stan skóry, a

  • Banan

    Pyszny, pożywny, zdrowy, lekkostrawny, łagodny, aromatyczny... Banan to owoc niemal doskonały! W dodatku ma idealną dla małego dziecka konsystencję, łatwo go ugryźć nawet bezzębnymi dziąsłami, a dzięki naturalnemu "opakowaniu" w skórkę jest świetną przekąską do zabrania na spacer. Można

  • Pojadanie

    drobną przekąskę, a w efekcie w postaci chrupków, paluszków, herbatników itp. możemy zjeść nawet połowę dziennej porcji kalorii. Nic dobrego z pojadania nie wynika także dla dzieci. Drobne, zdrowe przekąski (pokrojone warzywa i owoce, pełnoziarniste wafle itp) podawajmy im, ale w porze posiłku, a potem

  • Śniadanie

    z powodu zaburzenia przemiany materii i niedożywienia. Są bardziej narażone na otyłość - wygłodniałe dziecko rzuca się na byle jakie jedzenie: batoniki, tłuste przekąski. Pełnowartościowe śniadanie powinno składać się z produktów pełnoziarnistych (razowy chleb, płatki), które zapewniają uczucie

  • Sól

    wędlin, pieczywa, przekąsek, serów, gotowych dań, nawet do słodyczy. Nie mówiąc o tradycyjnych w polskiej kuchni ogórkach kiszonych, śledziach, rosole, solonych ziemniakach itp. Koncentratem soli są kostki rosołowe, dania w proszku, chipsy. Przyzwyczailiśmy się do smaku soli tak bardzo, że już go nie

  • Bez jedzenia ani rusz

    zależy od tego, jak długa trasa przed nami i czy przewidujemy dłuższą przerwę obiadową w sprawdzonej lub poleconej restauracji przystosowanej dla rodzin z dziećmi. Na pewno jednak, nawet przy pokonywaniu niezbyt wielkich odległości, przydadzą się przemyślane przekąski. Muszą spełniać kilka ważnych

  • Zaparcia w ciąży - jak sobie pomóc?

    zdrowa przekąska, która w przewodzie pokarmowym absorbuje wodę i poprawia konsystencję zawartości jelit. Uwaga: kupuj owoce ekologiczne, bez chemicznych konserwantów. Wypróbuj "kompot" z suszu. Garść suszonych śliwek namocz w wodzie. Wypij razem z owocami. Unikaj potraw smażonych, tłustych

  • Rodzina przy stole

    przekąski na drugie śniadanie i na podwieczorek także miło mu będzie jeść w towarzystwie). Rozszerzanie diety dziecka Wspólne biesiadowanie jest możliwe już od momentu rozszerzania diety niemowlęcia. Kilkumiesięczny maluch nie zje z nami pełnego obiadu, ale może w naszym towarzystwie smakować delikatne

  • Dania, które szkodzą dzieciom

    soli do gotowanych potraw, wyrzućmy do kosza wszystkie przyprawy, których sól jest głównym składnikiem (kostki bulionowe, płynne przyprawy do zup). Nie kupujmy dzieciom słonych przekąsek: chipsów, chrupków, paluszków. Jeśli mamy do wyboru wafle zbożowe z solą lub naturalne, wybierzmy te drugie

  • Na miarę małego brzuszka

    . Czy kiedyś jadało się takie ilości wędlin i tłustych serów? Zupy i sosy z torebki? Kupne, konserwowane chemicznie kluski i pierogi? Czy do wszystkiego sypało się przyprawy wzmacniające smak? Czy było w sklepach tak dużo słodyczy i przekąsek, bogatych w szkodliwe izomery trans? Czy zimą można było

  • Przekąski na wynos

    Jeśli spacerujecie w okolicy pełnej sklepów czy kawiarń, możecie oczywiście w każdej chwili kupić coś do jedzenia. Tyle tylko, że wtedy na drugie śniadanie czy podwieczorek zjecie zapewne coś mało wartościowego, np. drożdżówkę - kaloryczną, słodką, bez witamin i mikroelementów. O wiele lepiej zabrać

  • Jedzenie na wynos - dla niemowlaka

    koniecznie sprawdź temperaturę pokarmu - może jeszcze być zbyt ciepły! Sycące co nieco Świetne na lekką przekąskę są deserki owocowe w słoicz- kach lub próżniowo pakowanych kubeczkach albo jogurty dla niemowląt (nie trzeba ich przechowywać w lodówce). W chłodny dzień także sprawdź temperaturę dania - by nie

  • W drogę, czyli dziecko w samochodzie

    butelki, weźcie ze sobą zapas wyparzonych butelek, mleko modyfikowane i czystą przegotowaną wodę. Przyda się również podgrzewacz samochodowy zasilany z gniazdka zapalniczki. Dla starszego dziecka przydadzą się dania w słoiczkach i drobne przekąski (chrupki, wafle zbożowe, owoce) oraz woda w małych

  • Dieta taty

    , jeśli mamy sprzymierzeńca. Kobieta w ciąży musi pilnować odpowiedniej diety, zrezygnować z niektórych przysmaków (takich jak sushi, dania z surowym mięsem i jajami, sery z niepasteryzowanego mleka), ograniczyć kawę i mocną herbatę, przekąski, słodycze, ostre przyprawy. Powinna 5-6 razy dziennie jeść

  • Dobry sok nie jest zły

    jako przekąskę; do zaspokojenia pragnienia najlepsza jest woda. Czy sok można popijać małymi porcjami? To, niestety, grozi próchnicą. Czy sok lepiej pić do posiłku? Łącząc go z innymi produktami, możemy wzmocnić ich właściwości odżywcze, np. witamina C pomaga przyswoić żelazo z mięsa. Dlatego warto

  • Zdrowe odżywianie przez cały rok

    porada brzmi koszmarnie. Na co dzień wolimy gotować proste dania i szykować nieskomplikowane przekąski. Wcale nie trzeba tych przyzwyczajeń zmieniać - wystarczy pamiętać o drobiazgach i... dobrze rozplanować zakupy. Jeśli w lodówce zawsze będzie kilka warzyw, porcja zieleniny (natka, szczypiorek, koperek

  • Wakacje karmiącej mamy

    mieć zawsze pod ręką zdrową przekąskę: wafle zbożowe, migdały, owoce. W okresie karmienia często zdarza się wilczy głód i lepiej go nasycić czymś wartościowym. Wolne dla mamy Może uda ci się znaleźć kogoś godnego zaufania, kto zaopiekuje się twoim maluchem, żebyś mogła zrobić sobie kilkugodzinną "

  • Więcej luzu w schemacie, czyli nowy schemat żywienia niemowląt

    drugiego półrocza stopniowo porządkujemy rytm posiłków, tak by pod koniec 1. roku dziecko zjadało 3-4 posiłki uzupełniające i 1-2 zdrowe przekąski. Zielone światło dla BLW Eksperci zajęli się także alternatywną metodą rozszerzania diety niemowlęcia - Baby Led Weaning (BLW, Bobas Lubi Wybór). Pozwala się w

  • Szósty miesiąc

    ani tobie, ani dziecku. Oboje za to potrzebujecie sporej dawki witamin, minerałów (szczególnie wapnia i żelaza), białka, błonnika Zdrowe przekąski lepiej zaspokoją głód i pomogą w utrzymaniu prawidłowej wagi. Poza tym dieta bogata w warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo, nasiona i suszone owoce

  • Spacer z dzieckiem - jak przygotować się do niego zimą?

    może wypaść pora karmienia l przegotowaną letnią wodę w małym termosie (lub wodę w butelce i opakowanie termoizolacyjne) l odmierzoną porcję mlecznego proszku w sterylnym opakowaniu. Dla starszego niemowlęcia przyda się l drobna przekąska. Dla siebie: małą butelkę wody mineralnej l chusteczki

  • Dieta w ciąży - zbudować człowieka

    , porzeczki) i suszonych (śliwki, morele, rodzynki, banany, figi, daktyle, jabłka), orzechach, nasionach, produktach pełnoziarnistych, otrębach. 9. Postaw na zdrowe przekąski Nawet jedząc regularnie 5-6 posiłków dziennie, możesz pomiędzy nimi zgłodnieć. Nietrudno wtedy poddać się impulsowi i zjeść

  • Cudowne sam na sam

    powinnaś mieć włącznik światła i mały stolik, na którym zgromadzisz potrzebne przedmioty. Przyda się butelka wody mineralnej, drobna przekąska (umyte owoce, pestki dyni, wafle zbożowe), książka, chusteczki, wkładki laktacyjne, telefon, pilot do odtwarzacza płyt. Przygotuj też tetrową pieluchę, gdyby

  • Mogę (niemal) wszystko

    próchnicy butelkowej. By jej uniknąć, trzeba po każdym nocnym posiłku czyścić ząbki malucha zwilżoną gazą lub specjalną niemowlęcą szczoteczką. Ponieważ jest to dość uciążliwe, lepiej stopniowo odzwyczajać malca od nocnych przekąsek, podając mu bardziej sycącą kolację (porcję kaszki bezglutenowej na wodzie

  • Zdrowie w płynie

    przekąski w upalny dzień są owoce i warzywa zawierające dużo wody, takie jak arbuz czy ogórek. TEGO UNIKAJMY Dzieci nie powinny znać smaku napojów, od których uginają się sklepowe półki. Oranżady wypełnionej nie tylko bąbelkami, ale również cukrem i sztucznymi dodatkami nie należy podawać nawet starszemu

  • Idziemy na basen

    nieprzemakalnego plecaka z różnymi przegródkami pakujemy: 2 ręczniki, do otulenia i mniejszy do wytarcia; ceratkę lub folię; 2 pieluszki kąpielowe i pieluchę na "po basenie"; łagodny żel do mycia ciała i włosów; przekąski i picie dla dziecka, np. mus owocowy w tubce (nie chrupki kukurydziane

  • Dlaczego spacer wzmacnia odporność dziecka?

    posiłek, wypić ciepłe mleko, które rozgrzeje malca przed wyjściem z domu. Warto też wziąć ze sobą jakąś energetyczną przekąskę, bo dziecko, które dużo się rusza, zwłaszcza w chłodniejszy dzień, szybko robi się głodne. Wśród produktów dla dzieci na pewno coś znajdziemy. Dzieci, które często bawią się na

  • Zabawy roczniaka

    picia i np. miseczkę z owocami, pokrojonymi warzywami lub ulubionym deserem ze słoiczka. Niech maluch sięgnie po nie wtedy, gdy będzie miał ochotę. Taka drobna przekąska doda energii i pozwoli uniknąć kryzysu. Nagła zmiana nastroju i niechęć do dalszej zabawy są często sygnałem, że dziecko po prostu

  • Tanie danie. Jak oszczędzać i jeść zdrowo?

    zdecydowanie gorszym źródłem wapnia od maślanki lub kefiru. Z pewnością zapewnimy dziecku odpowiednią ilość wapnia w diecie podając mu tanie napoje mleczne. Nasz portfel ochronimy, jeśli nauczymy się nie ulegać telewizyjnym reklamom słodkich przekąsek, batonów i ciastek. Nawet, jeżeli nie kosztują dużo, to i

  • Pozycja do karmienia piersią

    nóg na podwyższeniu. W zasięgu ręki warto mieć wodę do picia, drobną przekąskę, coś do czytania, telefon, pilot od telewizora lub wieży, chusteczki i tetrową pieluchę, która przyda się podczas odbijania po karmieniu, oraz inne przydatne przedmioty. W zasięgu wzroku warto postawić zegarek, by wiadomo

  • Jakie owoce powinny jeść dzieci?

    . Owoce są zdrowe i dość niskokaloryczne. Często traktuje się je jako niewinną przekąskę do pogryzania między posiłkami. Człowiek powinien jeść pięć posiłków dziennie, a między nimi dać układowi pokarmowemu czas na trawienie. Wtedy nic nie jemy ani nie pijemy soków. Zresztą owoce powinniśmy jeść

  • Ten pierwszy raz

    ; * smoczek, jeśli dziecko go używa; * parasolka do wózka i krem z filtrem w słoneczne dni; * folia przeciwdeszczowa do wózka w pochmurne dni * cieplejsze ubranko i dodatkowy kocyk; * kanapki albo przekąski i picie dla ciebie; * coś do czytania * odtwarzacz MP3 z ulubioną muzyką lub... lekcją języka obcego

  • 22. miesiąc życia. Do aktywnych świat należy

    warzyw lub owoców. Jeśli maluch nie jest głodny i marudzi przy jedzeniu, spróbujmy zmniejszyć porcje. Nie nakłaniajmy także dziecka do jedzenia - jeśli naprawdę nie jest głodne, niech poczeka do następnego posiłku. Ale trzymajmy się stałych pór - nie ma pojadania między posiłkami, drobnych przekąsek

  • 23. miesiąc życia. Wśród ludzi

    protest. Choć dziecko sprawnie już chodzi i ma coraz silniejsze nóżki, nie daje rady długim trasom. Lepiej nadal zabierajcie ze sobą na spacer lekki, składany wózek, chusteczki do mycia rąk, przekąskę, coś do picia. Najedzony i wypoczęty maluch mniej będzie skłonny do gwałtownego wyrażania złości. Prawda

  • Dieta dla dziecka - jakich pokarmów dla dorosłych nie wolno podać?

    zaszkodzi, natomiast podawanie batonów w ramach przekąski na spacerze czy żelków, żeby "zająć dziecko", jest utrwalaniem złych nawyków. Za mało/za dużo kalorii Niedobór masy ciała stwierdzono u 27 proc. przebadanych maluchów, a nadmiar (nadwagę lub otyłość) u 27,5 proc

  • W poszukiwaniu utraconego smaku

    barwników. Jest naturalna, a przez to świetna dla nas wszystkich. Smakuje tak, jak chciała tego natura, a nie "food designer", który komponuje smaki pod dyktando marketingu. Reklamy rozmaitych przekąsek i słodyczy przekonują, że żywność ma przede wszystkim szybko zaspokoić głód i dać energię

  • Dieta karmiącej mamy - bez kulinarnych wyrzeczeń!

    przekąski (pestki dyni, słonecznika, kiełki, rodzynki, suszone morele, banany, śliwki, orzechy) i świeże owoce. A jeśli w otoczeniu mamy kogoś chętnego do pomocy, warto go poprosić o przygotowanie (na zapas) łatwych do podgrzania dań obiadowych. Niejedna mama/teściowa z chęcią zajmie się wekowaniem pulpetów

  • Butelkowy doradca

    dziecka jest zmienny, ale trzymajmy się zasady, żeby maluch zjadał dwa mleczne posiłki dziennie (ok. 400 ml mleka) i w miarę możliwości jeszcze 1-2 mleczne przekąski (jogurt, budyń), twarożek lub z czasem odrobinę sera żółtego. Rocznemu dziecku możemy podawać mleko modyfikowane typu "junior"

  • Dieta niemowląt - prawdy i mity

    cukru, ile częstość takich przekąsek. Dla zębów lepiej jest zjeść słodko raz (a dobrze), i potem sięgnąć po szczotkę i pastę. Badania wskazują, że najbardziej narażone na próchnicę są dzieci pojadające co chwila słodycze i pijące słodkie napoje. Dzieci z reguły nie lubią warzyw. Zazwyczaj wtedy, gdy

  • Owoce - co w sobie kryją?

    dzieci dozwolone (po usunięciu pestki i rozdrobnieniu) od 8. miesiąca życia. Figa Świeża jest podobna do gruszki i zawiera sporo wody. Działa dobrze na przemianę materii. Nieco rozwalniająca. Duża zawartość błonnika i wapnia sprawia, że to znakomita przekąska dla dzieci żywych i ruchliwych. Suszona jest