pokarmy bogate w żelazo

Małgorzata Welman, miesięcznik Dziecko

Anemia w ciąży

Anemia w ciąży

Żelazo to jeden z tych strategicznych składników pokarmowych, którego może nam brakować w ciąży. Co jeść, by nie mieć anemii? Co można jeść w ciąży mając anemię? Poziom Hb w dolnej granicy normy - czy to już anemia?

Żelazo w diecie przyszłej mamy

Żelazo to bardzo ważny pierwiastek, szczególnie w ciąży. Gdzie go szukać, kiedy okaże się, że w drugim trymestrze ciąży masz jego niedobór? I jak uniknąć przykrych dolegliwości związanych z ewentualną suplementacją żelazem?

Ściągawka

Eksperci od żywienia dzieci co jakiś czas zmieniają zalecenia. Czy wcześniej się mylili? Nie, po prostu mają dostęp do nowych badań i pora wyciągnąć z nich wnioski.

Słodkie witaminy, czyli owoce w diecie dziecka

Słodkie witaminy, czyli owoce w diecie dziecka

rozwalniająco. Lepiej nie jeść ich zbyt dużo - mogą powodować wzdęcia. witaminę C. Sok z jagód można stosować przy biegunkach. MALINY - są bardzo bogate w witaminę C oraz minerały. Napar z suszonych malin pomaga przy przeziębieniach. MORELA - zawiera dużo beta-karotenu i błonnika, a także sporo żelaza

Jak ochronić małe dziecko przed infekcją

Jak ochronić małe dziecko przed infekcją

Nowo narodzone dziecko karmione piersią dostaje od mamy uodporniające "lekarstwo" - siarę, pierwszy pokarm, bardzo bogaty w cenne dla zdrowia dziecka składniki, w tym przeciwciała chroniące go przed atakiem chorobotwórczych drobnoustrojów. Maleńkie niemowlę ma jeszcze inną broń - przeciwciała

Wegetariańska dieta dziecka

Wegetariańska dieta dziecka

jajek i produktów roślinnych (tzw. niehemowe) jest gorzej przyswajalne niż to z mięsa. Aby zatem pokryć zapotrzebowanie na żelazo, osoby na diecie wegetariańskiej muszą spożywać więcej produktów bogatych w ten pierwiastek. Eksperci zalecają, by zapotrzebowanie organizmu na żelazo przemnożyć przez 1,5

Zalety karmienia piersią

Zalety karmienia piersią

(Korzyści dla dziecka Nawet jeśli ssanie piersi nie jest możliwe, warto odciągać mleko mamy i podawać je dziecku w inny sposób. Dlaczego? Bo pokarm ma idealny skład i doskonale wpływa na zdrowie niemowlęcia. Dobry start Pierwsze krople pokarmu, które dziecko wysysa z piersi mamy tuż po urodzeniu

Dieta przed ciążą

Dieta przed ciążą

zawierać jak najwięcej świeżych, mało przetworzonych produktów. Powinna też być zróżnicowana, bogata w witaminy i składniki mineralne. Szczególnie ważne są: kwas foliowy - zapobiega powstawaniu u dzieci wrodzonych wad układu nerwowego (np. rozszczep kręgosłupa). Oprócz pokarmów bogatych w tę witaminę

Karmienie piersią miesiąc po miesiącu: najczęstsze problemy

Karmienie piersią miesiąc po miesiącu: najczęstsze problemy

się na karmienie Człowiek, który w dzień nie ma czasu na jedzenie, bo zdobywa nowe umiejętności (np. przewracania z pleców na brzuch), w nocy ma wielki apetyt. Zwłaszcza że nocny pokarm jest szczególnie bogaty w tłuszcze. Nocnych karmień może teraz znacząco przybyć. Ratunkiem dla mamy może być spanie

Dieta mamy

Dieta mamy

(pełne ziarna zbóż, kasze), kwas foliowy, witaminę D (tłuste ryby morskie, tran), witaminę C (cytrusy, czarne porzeczki, kiwi, kapusta, natka pietruszki, czerwona papryka). Do 4. miesiąca w ogóle nie trzeba zwiększać kaloryczności posiłków, za to powinny one być bogate w składniki odżywcze. Krótko

Anemia w ciąży

Anemia w ciąży

krwi, przyjmując preparaty żelaza w tabletkach lub wprowadzając do diety pokarmy zawierające dużą ilość żelaza. Czerwone mięso jest jego bogatym źródłem, jednak niejedynym. Bogate w żelazo są również ciemnozielone i ciemnoczerwone warzywa oraz żółtka jaj. Również szklanka soku z buraków i szklanka soku

Jakie mleko dla dziecka?

Jakie mleko dla dziecka?

Do końca pierwszego roku życia podstawą diety dziecka jest pokarm mamy lub mleko modyfikowane. Pokarm kobiecy to jedzenie idealne dla dziecka: jest lekkostrawny, bogaty w łatwo przyswajalne substancje odżywcze i przeciwciała chroniące przez infekcjami, a na dodatek jego skład dostosowuje się do

Zdrowe desery i przekąski dla dzieci

Zdrowe desery i przekąski dla dzieci

beta-karoten; są bogate w składniki mineralne, flawonoidy i wspomagający trawienie błonnik. W porównaniu do innych słodkości nie są też zbyt kaloryczne (z wyjątkiem bananów i winogron). Można je podawać w całości, pokrojone w sałatce owocowej, zmiksowane w formie musu lub sorbetu. Są znakomitym

Zdrowa dieta dla dziecka

Zdrowa dieta dla dziecka

zatrzyma się w obecności witaminy C (owoce, warzywa, soki). Z produktów roślinnych najwięcej żelaza jest w orzechach, suszonych owocach, otrębach i zarodkach pszennych. Znacznie lepiej jednak wchłania się żelazo zawarte w produktach zwierzęcych. Bogatym źródłem tego pierwiastka są mięso, wędliny i ryby

Dieta w ciąży - gorsza strona medalu

Dieta w ciąży - gorsza strona medalu

. Unikaj produktów wzdymających (kapusta, cebula, por, fasola), ciężkostrawnych (fast food, zawiesiste sosy i zupy, smażone mięso) oraz słodyczy. W regulacji pracy jelit pomoże jedzenie jogurtów i produktów bogatych w błonnik oraz picie (niegazowanej!) wody. Anemia W drugim trymestrze ciąży organizm musi

Zaparcia u dzieci

Zaparcia u dzieci

przy zaparciu pokarmów bogatych w błonnik nie ma sensu, bo wszystko się nawarstwia i jelito znowu się zapycha. W dodatku trzeba działać szybko, by nie doszło do powstania zaparcia chronicznego. Trzeba więc iść do pediatry. Wypróżnienie można sprowokować czopkiem lub wlewką. Ten pierwszy podrażnia

Mama ma jeść!

Mama ma jeść!

. czosnkiem - wydaje się, że dziecko w przyszłości może chętniej sięgać po pokarmy, które mama jadła w czasie ciąży. Jednocześnie dobrze byłoby ograniczyć słodycze, ostre przyprawy, sól. Dziecko intensywnie rośnie, rozwija się jego mózg. Maluch magazynuje zapasy żelaza na pierwsze miesiąca życia po porodzie

Wartościowe posiłki dla dzieci

Wartościowe posiłki dla dzieci

źródło witaminy E, cynku i innych składników mineralnych, są bogate w cenne nienasycone kwasy tłuszczowe; Zarodki, pełne ziarna - mąka razowa, czy to pszenna, czy żytnia, zawsze będzie o niebo bogatsza w cenne dla zdrowia witaminy z grupy B, magnez, żelazo, błonnik niż mąka biała; Warzywa strączkowe

Dieta karmiącej mamy

Dieta karmiącej mamy

malucha. Być może będziesz zaskoczona, ale to, co jesz, tylko w niewielkim stopniu buduje wartość pokarmu. Poziom składników odżywczych w mleku - węglowodanów, białek, tłuszczy - jest stały i niezależny od twojej diety. Podobnie rzecz się ma ze składnikami mineralnymi (wapń, żelazo) oraz z witaminami

Rodzaje kaszek dla niemowląt

Rodzaje kaszek dla niemowląt

. miesiącu, nawet tę dozwoloną po 4. miesiącu. Bez mleka Zacznij od kaszek bezmlecznych i bezglutenowych: kukurydzianej i ryżowej. Można je przyrządzić na mleku modyfikowanym, pokarmie mamy albo źródlanej wodzie. Szczególnie jeśli dziecko jest karmione piersią na żądanie, mleka w kaszce dostawać nie musi, a

Pora na nowości

Pora na nowości

polscy i europejscy pediatrzy ustalili, że rozszerzanie diety należy rozpocząć już w 5. miesiącu, a w 7. miesiącu dołączyć pokarmy bogate w żelazo (mięso, ryby, żółtko), którego w tym okresie życia dziecku zaczyna brakować. Co podać na początek? Najlepiej zacząć od niewielkiej porcji (1-2 łyżeczki

"Odchudzanie jest bezwzględnie zakazane". Czy dieta ciężarnej wpływa na życie dziecka? [WYWIAD]

"Odchudzanie jest bezwzględnie zakazane". Czy dieta ciężarnej wpływa na życie dziecka? [WYWIAD]

z Duke University w Durham (USA) przeprowadzili eksperyment na samicach szczurów, jedne były na diecie niskotłuszczowej, bogatej w warzywa, a drugie spożywały pokarm bogaty w tłuszcz. Naukowcy doszli do wniosku, że ciężarne z nadwagą czy otyłością, kontynuujące złe nawyki żywieniowe przez cały okres

Mleko dla dzieci: krowie czy modyfikowane?

Mleko dla dzieci: krowie czy modyfikowane?

. Zwykłe krowie mleko nie może być głównym pokarmem dla starszych niemowląt. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że zawiera mało żelaza, a w drugim półroczu życia dziecko bardzo potrzebuje tego pierwiastka. Wtedy właśnie kończą się rezerwy żelaza zgromadzone jeszcze w okresie życia płodowego i musimy

Anemia - pediatra radzi

tym wieku jest niedobór żelaza. Może on być spowodowany wieloma czynnikami, m.in. niedokrwistością u mamy w czasie ciąży, późnym wprowadzeniem do diety mięsa i żółtka, nadmiarem mleka w diecie, refluksem żołądkowo-przełykowym, niedoskatecznym wchłanianiem pokarmów, alergią pokarmową. Warto zadbać, by

Karmisz piersią? Ty też masz prawo do smaku!

karmiącym także kuchnia wegetariańska. Odpowiednio zbilansowana dieta sprawi, że nawet całkowicie rezygnując z mięsa, otrzymamy niezbędną dawkę białka. Trzeba pamiętać, by składniki bogate w żelazo - jak zielone warzywa, kasze, żółtka jaj, a w późniejszym czasie nasiona roślin strączkowych - łączyć z

Probiotyki, czyli jasna strona mocy

rozwojowi pożytecznych bakterii bardzo sprzyja karmienie piersią. Pokarm kobiecy nie zawiera wprawdzie probiotyków, ale jest bogaty w prebiotyki - pożywkę niezbędną, by bakterie probiotyczne mogły zagnieździć się w organizmie i tam rozmnażać.Dzięki nim jelita niemow-lęcia karmionego naturalnie szybko

Twarda sztuka

mlekiem modyfikowanym lub jedzące już stałe pokarmy, jeśli za mało piją. Zaparcie bywa też wynikiem niewłaściwie skomponowanej diety, w której jest zbyt wiele potraw działających zapierająco (gotowane jabłko, marchewka, ryż), a mało pro-duktów ułatwiających trawienie (bogate w błonnik warzywa i owoce

Rozszerzanie diety niemowlaka... od kuchni

, zrobioną na parze i mocno ściętą. Żółtko jaja ugotowanego na twardo podajemy jednak już od 7. miesiąca i jest to ważny składnik diety (bogaty w żelazo, witaminy, kwasy tłuszczowe).W różnorodności siłaDieta dziecka, także niemowlęcia, powinna być w miarę możliwości urozmaicona.Zastanów się, co jada w ciągu

Kasza w diecie niemowlęcia

- zawiera magnez, wapń, żelazo oraz witaminy B1, B2 i PP. Stanowi dobre źródło błonnika. Nie ma w niej glutenu. Kasza jęczmienna (perłowa) - obfituje w witaminę PP i błonnik, sporo jest w niej też witamin B1 i B6, żelaza i magnezu. Zawiera gluten. Pęczak - dość bogaty w witaminę PP, B6 i błonnik, żelazo i

Probiotyki prebiotyki

jest skóra mamy, a naturalny pokarm, bogaty w prebiotyki, pozwala na to, by bakterie probiotyczne miały dobre warunki rozwoju. Karmienie niemowlęcia piersią pomaga w dalszym ciągu utrzymywać w równowadze florę bakteryjną jelit, co chroni dziecko przed biegunkami i zaparciami, a także pomaga wzmacniać

Co wiesz o zdrowym jedzeniu dla dziecka? Quiz

słonecznika, orzechy, migdały; c) budyń, czekoladę; d) lody. 17. Jaka jest minimalna ilość posiłków w trakcie dnia, podczas których kilkuletnie dziecko powinno jeść warzywa? a) dwa; b) trzy; c) cztery; d) pięć. 18. Którymi produktami najlepiej uzupełniać niedobory żelaza w diecie dzieci? a

Mogę (niemal) wszystko

bogate w żelazo. Właśnie w tym wieku maluch wyczerpuje zapasy tego cennego pierwiastka zgromadzone jeszcze w okresie życia płodowego. By nie doszło do anemii, maluch powinien zacząć jadać kaszki wzbogacane w żelazo, mięso, żółtko jaja (pół żółtka ugotowanego na twardo co drugi dzień), a także delikatne i

Zdrowy tłuszcz - w jakich produktach go szukać?

odtłuszczone (ale nie całkiem pozbawione tego składnika). Żółtko jaja Zwykle żółtko jaja kojarzymy z innymi zaletami - wysoką zawartością żelaza, cynku, witamin z grupy B, witamin A i E. Ale zawiera ono także ten rodzaj korzystnych kwasów, których źródłem w diecie są także ryby morskie i pokarm mamy (oraz

Moc z ziaren

ważne dla rosnącego dziecka pierwiastki, np. żelazo. Co ważne, do ich produkcji używa się surowców najwyższej jakości."Dorosłą" kaszę możemy zaproponować dziecku, które potrafi już pogryźć i przełknąć pokarm o ziarnistej konsystencji, więc nie wcześniej niż w okolicach pierwszego roku. Na

Połóg - czas wielkiej zmiany

pochylać. Wzmacniająca dieta Ciągłe zmęczenie i zdenerwowanie może być oznaką anemii. Jeśli miałaś ją w ciąży lub utraciłaś dużo krwi przy porodzie, poradź się lekarza. Pij napar z liści malin i pokrzywy, jedz produkty bogate w żelazo (mięso, ryby, żółtka jaj, ciemnozielone warzywa).Jedz

Ryba? No, chyba!

smażoną sauté na świeżym gorącym oleju, obłożoną cytryną, ewentualnie oprószoną mąką i ziołami.Z konserwy. Nie wszystkie są wartościowe, ale od czasu do czasu można podać dziecku pastę z sardynek w oleju (jest to bogate źródło wapnia) lub porcję dzikiego łososia (zawiera bardzo dużo korzystnych dla

Ile powinno jeść dziecko - apetyt pod lupą

tego sprawy i martwią się, że w piersiach mają za mało pokarmu. Rzeczywiście w pierwszych 2-3 dniach po porodzie jest go jeszcze niewiele. Za to jest niezwykle bogaty w wartości odżywcze. Zawiera także coś, co noworodkowi jest szczególnie potrzebne - przeciwciała, które wspomagają jego odporność. I w

Co wzmacnia odporność dziecka?

twój pokarm, zawiera on bowiem wszystko, co dla rozwijającego się dziecka jest niezbędne, w tym uodporniające przeciwciała oraz prebiotyki wpływające korzystnie na florę bakteryjną jelit. W drugim półroczu wprowadza się pierwsze stałe pokarmy. Ważne, aby były one przygotowywane z czystych ekologicznie

Tajniki prawidłowej diety

W pierwszym półroczu życia dziecku wystarczy mleko mamy, które zawiera wszystkie, niezbędne do prawidłowego rozwoju, składniki odżywcze. Jest przy tym bogate w substancje, które wzmacniają odporność małego człowieka. Dzieci karmione piersią rzadziej chorują na ostre infekcje dróg oddechowych

Jakie owoce powinny jeść dzieci?

niemowlętom, ale dziś żyjemy w świecie bardziej zanieczyszczonym, częściej zdarzają się alergie i nowości lepiej nie wprowadzać zbyt wcześnie. W Polsce najczęściej zaczynamy od podawania jabłek. Dlaczego? Bo są bogatym źródłem witamin i błonnika, są łagodne i rzadko uczulają, jest ich wiele

Idzie nowe...

wypadku dzieci karmionych piersią zasadniczym powodem jest niewystarczająca ilość żelaza w mleku kobiecym. Dzienna dawka żelaza powinna wynosić 1 mg na każdy kilogram wagi ciała. Rosnącemu dziecku żelazo w mleku matki (mimo że jest lepiej przyswajalne niż pochodzące z jakiegokolwiek innego pokarmu) już

Mleko - jakie jest dobre dla dziecka?

. I bardzo dobrze, bo dziecko w pierwszym roku życia niezwykle szybko się rozwija i zmieniają się jego potrzeby. Dla tych maluchów, które nie są karmione piersią, najlepszym pokarmem jest mleko modyfikowane. Jest to mleko krowie (ze ściśle kontrolowanych hodowli), którego skład modyfikuje się tak, by

Dobre bakterie

Wnaszym organizmie, zwłaszcza w jelitach, żyje kilkaset gatunków bakterii. Są wśród nich te chorobotwórcze i te stojące po jasnej stronie mocy - bakterie probiotyczne. Gdy panuje między nimi równowaga, jelita pracują należycie, pokarm jest trawiony, wchłaniany, resztki bez trudu usuwane, a toksyny

22. miesiąc życia. Do aktywnych świat należy

zastrzyk sił i pozwala zmobilizować organizm do pracy. W menu muszą znaleźć się pokarmy bogate w witaminy (szczególnie witaminę C i witaminy z grupy B) i minerały (m.in. cynk, selen, żelazo). Dobry wpływ na odporność mają bakterie probiotyczne, bytujące w jelitach. Ich źródłem są fermentowane napoje

Hartowanie

strączkowych, bananach, morelach, śliwkach, produktach pełnoziarnistych). W diecie dziecka nie może zabraknąć żelaza (mięso, ryby, żółtko jaja), które jest składnikiem czerwonych ciałek krwi, i cynku (orzechy, pestki, mięso, ryby). Ważnym czynnikiem wzmacniającym odporność jest karmienie piersią - pokarm mamy

Odporne z natury

marchwi, brzoskwiniach, szpinaku, brokułach, sałacie). Witamina C - wspomaga odporność. Cynk - jest niezbędny do prawidłowego przebiegu reakcji odpornościowych (bogate w niego są pokarmy zbożowe, mięso, ryby). Żelazo - jego niedobór powoduje niedokrwistość oraz m.in. zmniejsza grubość błony śluzowej nosa

Ugasić pragnienie

. Takiemu dziecku powinna wystarczyć woda zawarta w mleku matki. Dopiero gdy wprowadzamy pokarmy uzupełniające karmienie piersią, powinniśmy zacząć myśleć o dodatkowym piciu. Jeśli niemowlę jest karmione butelką i mama zauważy, że jest niespokojne i mało siusia, to być może chce mu się pić. Warto wtedy

Ciążowe dolegliwości - co warto zgłosić lekarzowi?

, przenoś ciężar ciała raz na prawą, raz na lewą nogę, odpoczywaj ze stopami uniesionymi do góry. Pomóc może także dieta bogata w zielone warzywa, orzechy, nabiał, ryby (w szczególności sardynki), kukurydzę i owoce. W porozumieniu z lekarzem można rozważyć zastosowanie suplementów wapniowo-magnezowych

Zdrowie w ciąży - I trymestr

trawiennych - stąd bóle brzucha, gazy, poczucie ociężałości. To może pomóc: Unikaj potraw wzdymających (kapusta, rośliny strączkowe, baranina, wieprzowina, frytki, chipsy). Jedz produkty bogate w błonnik: pełnoziarniste pieczywo, płatki, kasze, jabłka, kiwi, buraki, brokuły (uwaga! jagody i banany działają

Wegetarianin od małego

-wegetarianie także jajka. Wszyscy unikają jedzenia mięsa lub w ogóle nie biorą go do ust, ale część jada ryby.Zacznijmy od wpływu wegetarianizmu na zdrowie dziecka karmionego jeszcze piersią - gdy karmiąca mama przestrzega diety wegetariańskiej. Czy jej pokarm jest dla dziecka pełnowartościowy?W Holandii

Dom latających zarazków

, pierwszy pokarm, bardzo bogaty w cenne dla zdrowia dziecka składniki, w tym przeciwciała, chroniące w pewnej mierze delikatny organizm przez atakiem chorobotwórczych drobnoustrojów. I nawet gdy starszy brat lub siostra przywitają długo wyczekiwanego malucha soczystym całusem, nie musicie się bać, że od

Hartuj się, kto może

buzia ma jedynie zdrowe rumieńce, czy jest raczej purpurowa po cebulki włosów?...Nie tylko chłodemHartowanie świetnie poprawia odporność, ale jeśli chcemy do sprawy podejść kompleksowo, to warto sięgnąć także po inne metody jej wzmacniania.Są to m.in.: Szczepienia ochronne. Dieta bogata w witaminy i

Hartuj się, kto może

ochronne. Dieta bogata w witaminy i minerały. Dla odporności szczególnie cenne są: witamina C (najwięcej jest jej w owocach kiwi, czarnych porzeczkach, malinach, cytrusach, kiszonej kapuście i natce pietruszki), witamina A (jest w marchewce, morelach, brzoskwiniach, czarnych porzeczkach, jagodach

Jak dojść do siebie po porodzie

dużo płynów i pokarmów bogatych w błonnik (jabłka, kiwi, morele, rodzynki, pieczywo pełnoziarniste, suszone śliwki). Zacznij chodzić jak najszybciej po porodzie, przyspieszy to pracę jelit. Gdyby zaparcie trwało dłużej niż trzy dni, weź czopek glicerynowy. Nietrzymanie moczu W czasie ciąży i porodu

Tydzień bez mleka

jeszcze silniejszym alergenem niż krowie.Jeśli dziecko ma powyżej roku i nie chce pić mieszanek zastępujących mleko, wystarczy dawać mu inne posiłki bogate w witaminy, żelazo i wapń. Oczywiście można korzystac z preparatów farmakologicznych, które je zawierają. Warto jednak wtedy poprosić o radę lekarza

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj ekspertów