straty witamin

Małgorzata Welman, Miesięcznik Dziecko

Jak gotować, żeby nie tracić cennych witamin?

Jak gotować, żeby nie tracić cennych witamin?

Gotowanie bez strat: jak szykować potrawy, by zachować w nich to, co najcenniejsze? Witaminy są na wagę złota!

Witamina B6 - właściwości, rola, skutki niedoborów

Witamina B jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wielu układów w organizmie człowieka. Jaka jest jej rola w organizmie? Czym objawia się jej niedobór i nadmiar? Gdzie jej szukać? Co warto wiedzieć o witaminie B6?

Witaminy w ciąży - co warto suplementować i o czym musi pamiętać przyszła mama?

Witaminy w ciąży - czy trzeba je przyjmować? To pytanie zadaje sobie wiele przyszłych mam. Czy to dobre dla zdrowia dziecka? Czy z witaminami w ciąży można przesadzić? Wyjaśniamy.

Kalafior - właściwości i wartości odżywcze. Jak ugotować kalafiora?

Kalafior - właściwości i wartości odżywcze. Jak ugotować kalafiora?

Kalafior - wartości odżywcze Wartości odżywcze kalafiora trudno przecenić. Bogactwo witamin i składników mineralnych plasuje go wysoko w rankingu warzyw prozdrowotnych i, mimo że jest ciężkostrawny, warto uwzględnić go w codziennym menu. Wartości odżywcze ugotowanego kalafiora (w 100 g): Wartość

Kwas foliowy - właściwości, zagrożenia, suplementacja

Kwas foliowy - właściwości, zagrożenia, suplementacja

Kwas foliowy - co to takiego? Kwas foliowy, inaczej witamina B9, witamina B11, folacyna lub folian jest witaminą z grupy B. Jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa folianum, czyli liść. Kwas foliowy trudno przecenić. Bierze udział w ważnych procesach życiowych, wpływa na wiele układów w organizmie

Kiwi

Owoc przebogaty w witaminę C (wyprzedza pod tym względem pomarańcze i cytryny). Na dodatek przechowywanie naraża go na bardzo niewielkie straty tej cennej witaminy. Można go podawać niemowlętom od 8. miesiąca, z początku po usunięciu drobnych pestek.

Kosmetyki zakazane w ciąży. Kosmetolożka: Prawo jest bardzo restrykcyjne

Kosmetyki zakazane w ciąży. Kosmetolożka: Prawo jest bardzo restrykcyjne

kilka lat. Mimo że Helenka była wyczekiwanym skarbem, mnie, jako kobiety - przecież nie tylko matki - perspektywa straty formy nie napawała optymizmem. Już w czasie ciąży opracowałam specjalny program dla przyszłym mam, wiedząc jednocześnie, że kwestia wykonywania zabiegów w ciąży i po urodzeniu

Zdrowe odżywianie przez cały rok

Zdrowe odżywianie przez cały rok

sałaty (kwas foliowy, beta karoten), plasterkiem pomidora (potas, beta karoten, witamina C, likopen) i posypką ze szczypiorku (witamina C, beta karoten). Do dań i przekąsek dodawajmy nasiona i orzechy, do produktów mlecznych owoce - świeże lub mrożone. Gotowanie bez strat Wiadomo, że większość witamin i

Wokół stołu

Wokół stołu

i jagoda od banana i mandarynki. O tej porze roku z rodzimych owoców mamy do wyboru jabłka, jabłka, ewentualnie jeszcze jabłka. Jeśli trochę wam się znudziły, pamiętajcie o mrożonkach. Mrożenie powoduje minimalne straty witamin. Lubię mieć w zamrażarce zapas owoców; wieczorem wyjmuję porcję, by były

Owoce - co w sobie kryją?

je wodą tuż przed jedzeniem. Dzieciom można je podawać od 9. miesiąca. Kiwi Jest przebogate w witaminę C (wyprzedza pod tym względem pomarańcze i cytryny). Na dodatek przechowywanie naraża go na bardzo niewielkie straty tej cennej witaminy. Można je podawać niemowlętom od 8. miesiąca, z początku po

Dieta w ciąży - zbudować człowieka

rześkie (kapusta, jabłka, cytrusy) lub mrożonki - straty witamin podczas mrożenia są minimalne. 6. Pochłaniaj minerały W ciąży jedz produkty bogate w wapń (mleko i jego przetwory, ryby morskie, suszone figi, migdały, soja), żelazo (mięso białe i czerwone, wątróbka, ryby, żółtko jaja), magnez (pełne ziarna

Potęga smaku

Potęga smaku

początku rozszerzania diety. Co jest lepsze dla dzieci - margaryna czy masło? Świeże masło, jedzone w umiarkowanych ilościach, jest źródłem tłuszczu zwierzęcego, w tym nasyconych kwasów tłuszczowych Zawiera potrzebny dziecku cholesterol i witaminy A oraz E. By uniknąć strat witaminy A, masło należy trzymać

Co dobrego w mleku

Co dobrego w mleku

stopniu zmienia składniki mleka. Związane z nią straty witaminy są rzędu 10-15 proc. Mleko UHT - które na kilka sekund doprowadza się do temperatury 135-150°C - traci trochę więcej witamin, do?20 proc. Za to jest bardzo trwałe. Jeśli chodzi o najcenniejszy składnik mleka, czyli wapń, to jego zawartość

Warzyw moc

Warzyw moc

utrudnia przenikanie tlenu. Jeśli podajemy warzywa na gorąco, starajmy się zjadać je zaraz po przygotowaniu. Straty witaminy A lub E podczas podgrzewania nie są wielkie (rzędu 10-20 proc.), ale już w przypadku witaminy C wręcz kolosalne (50-75 proc.). Im więcej razy odgrzewamy potrawę, tym mniej zawiera

Mrożonki

Dzięki nim możemy przygotowywać urozmaicone posiłki o każdej porze roku. Zamrażanie surowych produktów (mięsa, ryb, warzyw, owoców) pozwala zachować ich świeżość przez kilka tygodni, a nawet miesięcy (w temp. -18 st.), przy naprawdę niewielkich stratach witamin. A potem cieszyć się smakiem letnich

Jadłospis na 5

. Unikajcie smażenia - zdrowsze jest pieczenie i duszenie. Rozsmakujcie się w potrawach gotowanych na parze (straty witamin są wtedy najmniejsze). Kilka rodzajów urządzeń umożliwia gotowanie na parze (w taką funkcję wyposażone są nawet niektóre kuchenki mikrofalowe i piekar- niki). Wygodne są parowary, w

Anemia u dzieci - jak jej zapobiec?

Anemia u dzieci - jak jej zapobiec?

niekiedy wiązać z niewielkimi ale długotrwałymi stratami krwi z przewodu pokarmowego, a zatem z systematyczną utratą żelaza. Jeśli zachodzi takie podejrzenie, zaleca się badanie kału na krew utajoną. Podejrzana bladość Jak wykryć anemię? Niedokrwistość można podejrzewać, jeśli dziecko jest blade, apatyczne

Higiena jamy ustnej dziecka - jakie błędy popełniamy najczęściej?

Higiena jamy ustnej dziecka - jakie błędy popełniamy najczęściej?

, witamina C czy napoje gazowane chemicznie, wytrawiają szkliwo i po ich spożyciu należy odczekać ok. 30 minut zanim wymyjemy zęby. W przeciwnym razie doprowadzimy do erozji tkanek zęba i powstania niepróchnicowych ubytków. Czytałam kiedyś interesującą dyskusję na forum internetowym skupiającym mamy małych

Wolą steki od golonki, są zimnolubne, czasami chorują - co jeszcze powinien wiedzieć mężczyzna o swoich plemnikach?

Wolą steki od golonki, są zimnolubne, czasami chorują - co jeszcze powinien wiedzieć mężczyzna o swoich plemnikach?

kofeiny oraz spożycie alkoholu, który obniża poziom testosteronu i zmniejsza męskie libido. Z kolei abstynencja seksualna dłuższa niż trzy dni może prowadzić do stresu oksydacyjnego, a ten z kolei do starzenia się plemników i straty dużej ilości nasienia. Niebezpieczne są również telefony komórkowe oraz

Jak przygotować ciepłe dania dla dziecka?

Jak przygotować ciepłe dania dla dziecka?

zachować więcej wartości odżywczych, bo trwa krócej. Para wodna wnika w produkty, ale nie wypłukuje z nich tyle soli mineralnych i witamin, co wrzątek. Podczas tradycyjnego gotowania wiele cennych składników zostaje w wywarze. Dla przykładu, straty witaminy C przy gotowaniu w wodzie sięgają 70 proc., a

Wszystko o mleku

Wszystko o mleku

białka, wapnia i innych składników mineralnych. Straty witamin są podobne jak podczas gotowania mleka. Skądinąd mleko niemodyfikowane nie jest źródłem witamin, bo zawiera ich po prostu za mało. Uwaga! Jest w nim tłuszcz Wadą mleka krowiego jest to, że zawiera tłuszcz zwierzęcy, ten zaś - spożywany w

Spis treści numeru 3/2006

malucha Ciąża. Bezpieczne badania prenatalne Poród. Co każdy partner wiedzieć powinien Wasze forum Listy Poznajmy się. Dzieci naszych czytelników Zielono mi! Ojcowski pamiętnik z porodu Rodzina Po drugiej stronie życia. Trudny temat - strata dziecka Łono natury. Mama Jasia i Julki ucieka na ferie od

Zaproście mnie do stołu

podawać na surowo. Gotowanie niszczy witaminę C, która jest ich największym bogactwem. Jeśli gotujesz jarzyny, wrzuć je do małej ilości wrzątku i przykryj (straty witamin będą mniejsze), a jeszcze lepiej - gotuj na parze. Mrożone owoce i warzywa zachowują wszystkie właściwości świeżych. 3. Mięso zawiera

Cesarskie cięcie

fantastyczne mleko! Tych parę kropli zawiera najwięcej immunoglobulin (przeciwciał) i białka, a także witamin, czynników przeciwzapalnych i korzystnych bakterii, które kolonizują układ pokarmowy niemowlęcia. Trudno przecenić ich znaczenie dla przyszłej odporności i metabolizmu malucha. Mleko już nigdy potem

Mdłości w ciąży - wypróbuj, może to ci pomoże

czujesz się lepiej. przygotuj większa ilość jedzenia i zamroź kilka porcji na zapas. 5. Nie zmuszaj się do jedzenia. Nie jedz niczego, na co nie masz ochoty, nawet gdy jest to tzw. zdrowa potrawa. Organizm wie, co robi, wkrótce poczujesz się lepiej i nadgonisz straty. 6. Jeśli masz niesmak w ustach, ssij

Badania w ciąży - poród

szybszego zakończenia porodu. Po porodzie Morfologia U każdej kobiety po porodzie badana jest krew, bo jej utrata podczas porodu może wywołać anemię. Powoduje ona osłabienie, utrudnia karmienie piersią, a także komplikuje gojenie krocza. Wprawdzie organizm kobiety stosunkowo szybko nadrabia te straty, ale

Rady dla niejadka

się tempo jego wzrostu. Staraj się nie przyrządzać zbyt pracochłonnych posiłków i nie przywiązuj wagi do grymaszenia. Jeśli nawet rano malec nie jest głodny, to po spacerze z pewnością nadrobi straty. DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI 1. Mleko i jego przetwory to najlepsze źródło wapnia. Nie

Ryby. Dlaczego są takie zdrowe?

, makrela, sardynka, szprotki, śledź, węgorz) - ponad 5 proc. Rekordzista to węgorz - jest w nim niemal 26 proc. tłuszczu. Tłuste ryby dostarczają witamin A i D, np. 100 g karpia dostarcza 181 mikro-gramów retinolu, co pokrywa niemal połowę dziennego zapotrzebowania trzylatka na witaminę A. W przypadku

Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. "Już od ciąży trzeba wiedzieć, co jeść. Od tego mamy mózg, żeby myśleć"

aktywności fizycznej, najchętniej odpoczywając w bezczynny sposób. Dzieci są dobrymi obserwatorami - zauważa. Śniadanie to strata czasu? Z badania w ramach programu TEMPEST, przeprowadzonego przez badaczy z wrocławskiego SWPS, wynika, że 20 proc. dzieci nie jada codziennie śniadań. Tak, dzieci za rzadko

Kulinarne sztuczki dla zapracowanych mam

jak najmniej cennych witamin. Oto kilka rad, które przydadzą się zapracowanym rodzicom małego smakosza. Kupuj roztropnie W sprawnym prowadzeniu kuchni bardzo ważne są rozsądne zakupy i... pojemna zamrażarka. Dziecko na jeden posiłek zje najwyżej kawałek mięsa wielkości łyżki. Ekonomicznie będzie kupić

Pomysły na zdrowe i smaczne przekąski

umiejętności i poznawaniem otoczenia, że jedzenie uważa za stratę czasu. Warto wtedy ustalić rytm posiłków by przyzwyczaić dziecko do stałych pór jedzenia. Zdaniem pięciolatka przekąski są lepsze od posiłków. Dziecko ma już wyraźny gust kulinarny, niestety, staje się teraz bardzo podatne na wpływ reklam i