straty witamin

Małgorzata Welman, Miesięcznik Dziecko

Jak gotować, żeby nie tracić cennych witamin?

Jak gotować, żeby nie tracić cennych witamin?

Gotowanie bez strat: jak szykować potrawy, by zachować w nich to, co najcenniejsze? Witaminy są na wagę złota!

Witamina B6 - właściwości, rola, skutki niedoborów

Witamina B jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wielu układów w organizmie człowieka. Jaka jest jej rola w organizmie? Czym objawia się jej niedobór i nadmiar? Gdzie jej szukać? Co warto wiedzieć o witaminie B6?

Witaminy w ciąży - co warto suplementować i o czym musi pamiętać przyszła mama?

Witaminy w ciąży - czy trzeba je przyjmować? To pytanie zadaje sobie wiele przyszłych mam. Czy to dobre dla zdrowia dziecka? Czy z witaminami w ciąży można przesadzić? Wyjaśniamy.

  • Kwas foliowy - właściwości, zagrożenia, suplementacja

    Kwas foliowy - właściwości, zagrożenia, suplementacja

    Kwas foliowy - co to takiego? Kwas foliowy, inaczej witamina B9, witamina B11, folacyna lub folian jest witaminą z grupy B. Jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa folianum, czyli liść. Kwas foliowy trudno przecenić. Bierze udział w ważnych procesach życiowych, wpływa na wiele układów w organizmie

  • Kalafior - właściwości i wartości odżywcze. Jak ugotować kalafiora?

    Kalafior - właściwości i wartości odżywcze. Jak ugotować kalafiora?

    Kalafior - wartości odżywcze Wartości odżywcze kalafiora trudno przecenić. Bogactwo witamin i składników mineralnych plasuje go wysoko w rankingu warzyw prozdrowotnych i, mimo że jest ciężkostrawny, warto uwzględnić go w codziennym menu. Wartości odżywcze ugotowanego kalafiora (w 100 g): Wartość

  • Kiwi

    Owoc przebogaty w witaminę C (wyprzedza pod tym względem pomarańcze i cytryny). Na dodatek przechowywanie naraża go na bardzo niewielkie straty tej cennej witaminy. Można go podawać niemowlętom od 8. miesiąca, z początku po usunięciu drobnych pestek.

  • Zdrowe odżywianie przez cały rok

    Zdrowe odżywianie przez cały rok

    , beta karoten, witamina C, likopen) i posypką ze szczypiorku (witamina C, beta karoten). Do dań i przekąsek dodawajmy nasiona i orzechy, do produktów mlecznych owoce - świeże lub mrożone. Gotowanie bez strat Wiadomo, że większość witamin i minerałów

  • Mama po rozwodzie. "Dla niektórych jestem przegrywem"

    Mama po rozwodzie. "Dla niektórych jestem przegrywem"

    być kręta, ale da się przez nią przejść". Bardzo cieszę się z tego, że tak czytelniczki i czytelnicy odbierają moją książkę.  "To nie jest czas na to, żeby być super mamą" Czułam ból i ogromne poczucie straty. W momencie, kiedy przechodzimy kryzys, rozpacz, smutek, kompletne

  • Kosmetyki zakazane w ciąży. Kosmetolożka: Prawo jest bardzo restrykcyjne

    Kosmetyki zakazane w ciąży. Kosmetolożka: Prawo jest bardzo restrykcyjne

    kilka lat. Mimo że Helenka była wyczekiwanym skarbem, mnie, jako kobiety - przecież nie tylko matki - perspektywa straty formy nie napawała optymizmem. Już w czasie ciąży opracowałam specjalny program dla przyszłym mam, wiedząc jednocześnie, że kwestia wykonywania zabiegów w ciąży i po urodzeniu

  • Wokół stołu

    Wokół stołu

    , pamiętajcie o mrożonkach. Mrożenie powoduje minimalne straty witamin. Lubię mieć w zamrażarce zapas owoców; wieczorem wyjmuję porcję, by były gotowe na poranny koktajl. Zdrowe pasteryzowane O pasteryzacji słyszeliście na pewno. Ale czy wiecie, jak to

  • Owoce - co w sobie kryją?

    podawać od 9. miesiąca. Kiwi Jest przebogate w witaminę C (wyprzedza pod tym względem pomarańcze i cytryny). Na dodatek przechowywanie naraża go na bardzo niewielkie straty tej cennej witaminy. Można je podawać niemowlętom od 8. miesiąca, z początku po

  • Dieta w ciąży - zbudować człowieka

    , cytrusy) lub mrożonki - straty witamin podczas mrożenia są minimalne. 6. Pochłaniaj minerały W ciąży jedz produkty bogate w wapń (mleko i jego przetwory, ryby morskie, suszone figi, migdały, soja), żelazo (mięso białe i czerwone, wątróbka, ryby, żółtko

  • Potęga smaku

    Potęga smaku

    w umiarkowanych ilościach, jest źródłem tłuszczu zwierzęcego, w tym nasyconych kwasów tłuszczowych Zawiera potrzebny dziecku cholesterol i witaminy A oraz E. By uniknąć strat witaminy A, masło należy trzymać w papierowym opakowaniu lub nieprzezroczystej maselniczce. Masło

  • Warzyw moc

    Warzyw moc

    syntetyzuje witaminę A). Dlatego od razu po przyrządzeniu sałatki warto polać ją oliwą lub jogurtem, bo sos utrudnia przenikanie tlenu. Jeśli podajemy warzywa na gorąco, starajmy się zjadać je zaraz po przygotowaniu. Straty witaminy A lub E podczas podgrzewania nie są wielkie (rzędu

  • Mrożonki

    Dzięki nim możemy przygotowywać urozmaicone posiłki o każdej porze roku. Zamrażanie surowych produktów (mięsa, ryb, warzyw, owoców) pozwala zachować ich świeżość przez kilka tygodni, a nawet miesięcy (w temp. -18 st.), przy naprawdę niewielkich stratach witamin. A potem cieszyć

  • Co dobrego w mleku

    Co dobrego w mleku

    niewielkim stopniu zmienia składniki mleka. Związane z nią straty witaminy są rzędu 10-15 proc. Mleko UHT - które na kilka sekund doprowadza się do temperatury 135-150°C - traci trochę więcej witamin, do?20 proc. Za to jest bardzo trwałe. Jeśli chodzi o najcenniejszy składnik mleka, czyli wapń, to jego

  • Anemia u dzieci - jak jej zapobiec?

    Anemia u dzieci - jak jej zapobiec?

    ograniczonych dostaw, ale także z niedostatecznego wchłaniania z przewodu pokarmowego - przyczyną jest najczęściej alergia na białko mleka krowiego lub (u starszych niemowląt i małych dzieci) alergia na gluten bądź celiakia. Alergia pokarmowa może się niekiedy wiązać z niewielkimi ale długotrwałymi stratami

  • Odporne z natury

    , rzepy. Dostarczą mu jej też owoce: czarne porzeczki, truskawki, maliny, żurawina, owoce dzikiej róży, kiwi, pomarańcze, cytryny, melon. W zimie trudniej o świeże owoce, dlatego warto korzystać z zamrożonych, gdyż proces mrożenia powoduje niewielkie straty witamin. Jedz na

  • Higiena jamy ustnej dziecka - jakie błędy popełniamy najczęściej?

    Higiena jamy ustnej dziecka - jakie błędy popełniamy najczęściej?

    , witamina C czy napoje gazowane chemicznie, wytrawiają szkliwo i po ich spożyciu należy odczekać ok. 30 minut zanim wymyjemy zęby. W przeciwnym razie doprowadzimy do erozji tkanek zęba i powstania niepróchnicowych ubytków. Czytałam kiedyś interesującą dyskusję na forum internetowym skupiającym mamy małych

  • Wolą steki od golonki, są zimnolubne, czasami chorują - co jeszcze powinien wiedzieć mężczyzna o swoich plemnikach?
  • Wszystko o mleku

    Wszystko o mleku

    zawartość białka, wapnia i innych składników mineralnych. Straty witamin są podobne jak podczas gotowania mleka. Skądinąd mleko niemodyfikowane nie jest źródłem witamin, bo zawiera ich po prostu za mało. Uwaga! Jest w nim tłuszcz Wadą mleka krowiego jest

  • Spis treści numeru 3/2006

    życia. Trudny temat - strata dziecka Łono natury. Mama Jasia i Julki ucieka na ferie od cywilizacji Córeczka rośnie. Ojcowskie refleksje Pawła Lente Precedens. Felieton Leszka K. Talki Pierwszy

  • Zaproście mnie do stołu

    przykryj (straty witamin będą mniejsze), a jeszcze lepiej - gotuj na parze. Mrożone owoce i warzywa zachowują wszystkie właściwości świeżych. 3. Mięso zawiera cenne białko, żelazo i witaminę B12. Dobrze więc by znalazło się w codziennym menu dziecka. Najzdrowsze jest białe

  • Mdłości w ciąży - wypróbuj, może to ci pomoże

    . 5. Nie zmuszaj się do jedzenia. Nie jedz niczego, na co nie masz ochoty, nawet gdy jest to tzw. zdrowa potrawa. Organizm wie, co robi, wkrótce poczujesz się lepiej i nadgonisz straty. 6. Jeśli masz niesmak w ustach, ssij landrynki

  • Ryby. Dlaczego są takie zdrowe?

    , ostrobok) do 5 proc., zaś tłuste (halibut, łosoś, makrela, sardynka, szprotki, śledź, węgorz) - ponad 5 proc. Rekordzista to węgorz - jest w nim niemal 26 proc. tłuszczu. Tłuste ryby dostarczają witamin A i D, np. 100 g karpia dostarcza 181 mikro-gramów retinolu, co pokrywa

  • Badania w ciąży - poród

    każdej kobiety po porodzie badana jest krew, bo jej utrata podczas porodu może wywołać anemię. Powoduje ona osłabienie, utrudnia karmienie piersią, a także komplikuje gojenie krocza. Wprawdzie organizm kobiety stosunkowo szybko nadrabia te straty, ale czasem dobrze jest go wspomóc podawaniem witamin i

  • Cesarskie cięcie

    " dziecko dostaje odrobinę siary. Co to za fantastyczne mleko! Tych parę kropli zawiera najwięcej immunoglobulin (przeciwciał) i białka, a także witamin, czynników przeciwzapalnych i korzystnych bakterii, które kolonizują układ pokarmowy niemowlęcia. Trudno przecenić ich znaczenie dla przyszłej

  • Kulinarne sztuczki dla zapracowanych mam

    podgrzewanie zupy powoduje straty witamin i minerałów. Powiedz niani, jak powinna podgrzewać przygotowane wcześniej danie (bez dodatkowej porcji tłuszczu). Przyda wam się garnek lub specjalna podstawka do gotowania na parze. Możesz w nim wtedy naszykować wcześniej warzywa czy odpowiednią porcję ryby lub mięsa

  • Pomysły na zdrowe i smaczne przekąski

    lubi - warto to brać pod uwagę przy układaniu menu. Trzy, czterolatek nie ma czasu na siedzenie przy stole. Jest tak zajęty doskonaleniem swoich gwałtownie rozwijających się umiejętności i poznawaniem otoczenia, że jedzenie uważa za stratę czasu. Warto wtedy ustalić rytm