straty witamin

Małgorzata Welman, Miesięcznik Dziecko

Jak gotować, żeby nie tracić cennych witamin?

Jak gotować, żeby nie tracić cennych witamin?

Gotowanie bez strat: jak szykować potrawy, by zachować w nich to, co najcenniejsze? Witaminy są na wagę złota!

Witamina B6 - właściwości, rola, skutki niedoborów

Witamina B jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wielu układów w organizmie człowieka. Jaka jest jej rola w organizmie? Czym objawia się jej niedobór i nadmiar? Gdzie jej szukać? Co warto wiedzieć o witaminie B6?

Witaminy w ciąży - co warto suplementować i o czym musi pamiętać przyszła mama?

Witaminy w ciąży - czy trzeba je przyjmować? To pytanie zadaje sobie wiele przyszłych mam. Czy to dobre dla zdrowia dziecka? Czy z witaminami w ciąży można przesadzić? Wyjaśniamy.

  • Kwas foliowy - właściwości, zagrożenia, suplementacja

    Kwas foliowy - właściwości, zagrożenia, suplementacja

    Kwas foliowy - co to takiego? Kwas foliowy, inaczej witamina B9, witamina B11, folacyna lub folian jest witaminą z grupy B. Jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa folianum, czyli liść. Kwas foliowy trudno przecenić. Bierze udział w ważnych procesach życiowych, wpływa na wiele układów w organizmie

  • Kalafior - właściwości i wartości odżywcze. Jak ugotować kalafiora?

    Kalafior - właściwości i wartości odżywcze. Jak ugotować kalafiora?

    Kalafior - wartości odżywcze Wartości odżywcze kalafiora trudno przecenić. Bogactwo witamin i składników mineralnych plasuje go wysoko w rankingu warzyw prozdrowotnych i, mimo że jest ciężkostrawny, warto uwzględnić go w codziennym menu. Wartości odżywcze ugotowanego kalafiora (w 100 g): Wartość

  • Kiwi

    Owoc przebogaty w witaminę C (wyprzedza pod tym względem pomarańcze i cytryny). Na dodatek przechowywanie naraża go na bardzo niewielkie straty tej cennej witaminy. Można go podawać niemowlętom od 8. miesiąca, z początku po usunięciu drobnych pestek.

  • Kosmetyki zakazane w ciąży. Kosmetolożka: Prawo jest bardzo restrykcyjne

    Kosmetyki zakazane w ciąży. Kosmetolożka: Prawo jest bardzo restrykcyjne

    kilka lat. Mimo że Helenka była wyczekiwanym skarbem, mnie, jako kobiety - przecież nie tylko matki - perspektywa straty formy nie napawała optymizmem. Już w czasie ciąży opracowałam specjalny program dla przyszłym mam, wiedząc jednocześnie, że kwestia wykonywania zabiegów w ciąży i po urodzeniu

  • Wokół stołu

    Wokół stołu

    , pamiętajcie o mrożonkach. Mrożenie powoduje minimalne straty witamin. Lubię mieć w zamrażarce zapas owoców; wieczorem wyjmuję porcję, by były gotowe na poranny koktajl. Zdrowe pasteryzowane O pasteryzacji słyszeliście na pewno. Ale czy wiecie, jak to

  • Mama po rozwodzie. "Dla niektórych jestem przegrywem"

    Mama po rozwodzie. "Dla niektórych jestem przegrywem"

    być kręta, ale da się przez nią przejść". Bardzo cieszę się z tego, że tak czytelniczki i czytelnicy odbierają moją książkę.  "To nie jest czas na to, żeby być super mamą" Czułam ból i ogromne poczucie straty. W momencie, kiedy przechodzimy kryzys, rozpacz, smutek, kompletne

  • Owoce - co w sobie kryją?

    podawać od 9. miesiąca. Kiwi Jest przebogate w witaminę C (wyprzedza pod tym względem pomarańcze i cytryny). Na dodatek przechowywanie naraża go na bardzo niewielkie straty tej cennej witaminy. Można je podawać niemowlętom od 8. miesiąca, z początku po

  • Dieta w ciąży - zbudować człowieka

    , cytrusy) lub mrożonki - straty witamin podczas mrożenia są minimalne. 6. Pochłaniaj minerały W ciąży jedz produkty bogate w wapń (mleko i jego przetwory, ryby morskie, suszone figi, migdały, soja), żelazo (mięso białe i czerwone, wątróbka, ryby, żółtko

  • Potęga smaku

    Potęga smaku

    w umiarkowanych ilościach, jest źródłem tłuszczu zwierzęcego, w tym nasyconych kwasów tłuszczowych Zawiera potrzebny dziecku cholesterol i witaminy A oraz E. By uniknąć strat witaminy A, masło należy trzymać w papierowym opakowaniu lub nieprzezroczystej maselniczce. Masło

  • Mrożonki

    Dzięki nim możemy przygotowywać urozmaicone posiłki o każdej porze roku. Zamrażanie surowych produktów (mięsa, ryb, warzyw, owoców) pozwala zachować ich świeżość przez kilka tygodni, a nawet miesięcy (w temp. -18 st.), przy naprawdę niewielkich stratach witamin. A potem cieszyć

  • Co dobrego w mleku

    Co dobrego w mleku

    niewielkim stopniu zmienia składniki mleka. Związane z nią straty witaminy są rzędu 10-15 proc. Mleko UHT - które na kilka sekund doprowadza się do temperatury 135-150°C - traci trochę więcej witamin, do?20 proc. Za to jest bardzo trwałe. Jeśli chodzi o najcenniejszy składnik mleka, czyli wapń, to jego

  • Odporne z natury

    , rzepy. Dostarczą mu jej też owoce: czarne porzeczki, truskawki, maliny, żurawina, owoce dzikiej róży, kiwi, pomarańcze, cytryny, melon. W zimie trudniej o świeże owoce, dlatego warto korzystać z zamrożonych, gdyż proces mrożenia powoduje niewielkie straty witamin. Jedz na

  • Higiena jamy ustnej dziecka - jakie błędy popełniamy najczęściej?

    Higiena jamy ustnej dziecka - jakie błędy popełniamy najczęściej?

    , witamina C czy napoje gazowane chemicznie, wytrawiają szkliwo i po ich spożyciu należy odczekać ok. 30 minut zanim wymyjemy zęby. W przeciwnym razie doprowadzimy do erozji tkanek zęba i powstania niepróchnicowych ubytków. Czytałam kiedyś interesującą dyskusję na forum internetowym skupiającym mamy małych

  • Wszystko o mleku

    Wszystko o mleku

    zawartość białka, wapnia i innych składników mineralnych. Straty witamin są podobne jak podczas gotowania mleka. Skądinąd mleko niemodyfikowane nie jest źródłem witamin, bo zawiera ich po prostu za mało. Uwaga! Jest w nim tłuszcz Wadą mleka krowiego jest

  • Wolą steki od golonki, są zimnolubne, czasami chorują - co jeszcze powinien wiedzieć mężczyzna o swoich plemnikach?
  • Spis treści numeru 3/2006

    życia. Trudny temat - strata dziecka Łono natury. Mama Jasia i Julki ucieka na ferie od cywilizacji Córeczka rośnie. Ojcowskie refleksje Pawła Lente Precedens. Felieton Leszka K. Talki Pierwszy

  • Zaproście mnie do stołu

    przykryj (straty witamin będą mniejsze), a jeszcze lepiej - gotuj na parze. Mrożone owoce i warzywa zachowują wszystkie właściwości świeżych. 3. Mięso zawiera cenne białko, żelazo i witaminę B12. Dobrze więc by znalazło się w codziennym menu dziecka. Najzdrowsze jest białe

  • Mdłości w ciąży - wypróbuj, może to ci pomoże

    . 5. Nie zmuszaj się do jedzenia. Nie jedz niczego, na co nie masz ochoty, nawet gdy jest to tzw. zdrowa potrawa. Organizm wie, co robi, wkrótce poczujesz się lepiej i nadgonisz straty. 6. Jeśli masz niesmak w ustach, ssij landrynki

  • Ryby. Dlaczego są takie zdrowe?

    Ryby. Dlaczego są takie zdrowe?

    , ostrobok) do 5 proc., zaś tłuste (halibut, łosoś, makrela, sardynka, szprotki, śledź, węgorz) - ponad 5 proc. Rekordzista to węgorz - jest w nim niemal 26 proc. tłuszczu. Tłuste ryby dostarczają witamin A i D, np. 100 g karpia dostarcza 181 mikro-gramów retinolu, co pokrywa

  • Badania w ciąży - poród

    każdej kobiety po porodzie badana jest krew, bo jej utrata podczas porodu może wywołać anemię. Powoduje ona osłabienie, utrudnia karmienie piersią, a także komplikuje gojenie krocza. Wprawdzie organizm kobiety stosunkowo szybko nadrabia te straty, ale czasem dobrze jest go wspomóc podawaniem witamin i

  • Cesarskie cięcie

    " dziecko dostaje odrobinę siary. Co to za fantastyczne mleko! Tych parę kropli zawiera najwięcej immunoglobulin (przeciwciał) i białka, a także witamin, czynników przeciwzapalnych i korzystnych bakterii, które kolonizują układ pokarmowy niemowlęcia. Trudno przecenić ich znaczenie dla przyszłej

  • Kulinarne sztuczki dla zapracowanych mam

    podgrzewanie zupy powoduje straty witamin i minerałów. Powiedz niani, jak powinna podgrzewać przygotowane wcześniej danie (bez dodatkowej porcji tłuszczu). Przyda wam się garnek lub specjalna podstawka do gotowania na parze. Możesz w nim wtedy naszykować wcześniej warzywa czy odpowiednią porcję ryby lub mięsa

  • Pomysły na zdrowe i smaczne przekąski

    lubi - warto to brać pod uwagę przy układaniu menu. Trzy, czterolatek nie ma czasu na siedzenie przy stole. Jest tak zajęty doskonaleniem swoich gwałtownie rozwijających się umiejętności i poznawaniem otoczenia, że jedzenie uważa za stratę czasu. Warto wtedy ustalić rytm